Information & Efterlysning

Vem Är Atos?: Atos är en rysk gatuhund från St. Petersburg som jag är jourhem åt via Hundsamarit.se. Atos bodde utanför Elena i Ryssland som även tar hand om ett hundhem där hon bor, Atos blev ofta matad av Elenas grannar och av Elena själv, men folk började förgifta maten på gatan där Atos bodde. Så Elena beslutade sig för att ta in Atos till hundhemmet där han blev bra omhändertagen. Han beskrivs som en äldre man (hund) som är super glad, trevlig och en stor livsnjutare. Han är helt ofarlig och orädd men tyvärr har stressen som han varit utsatt för under resan till Sverige och anpassningen gjort att han är extra rädd och folkskygg.

Hur kom Atos till Sverige:
Jag ansökte om att få ta hand om Atos på hundsamarit.se och blev godkänd. Jag och Valeria från hundsamarit hade mailkontakt ett tag samt några samtal via telefon då och då. Tiden började närma sig och Atos blev kastrerad och vaccinerad mot alla tänkbara sjukdomar. Efter detta fick jag ett datum och en tid då Atos skulle anlända till Sverige, jag fick även riktigt mycket information av Valeria om Atos och hur han fungerade. Vips så var han med mig i bilen på väg hem, självklart var Atos mycket stressad men han måste haft Amor vid sin sida för jag föll pladask för honom. Vilken charmör och solstråle!

Hur rymde Atos:
Den 3 Juni på morgonkvisten skulle vi gå ut och gå innan frukosten för både mig och Atos. Atos kissade och bajsade som vanligt men han ville gå runt en lycktstople och råkade trasslade in sig, när jag trasslade ur kopplet så drog han till precis innan jag skulle ta ett bra grepp och gå vidare. Först tror jag inte Atos fatta själv att jag tappade kopplet, men när han vände sig om och såg mig försöka greppa kopplet igen så drog han iväg i världens fart. Jag fick smått panik och börja följa honom då jag självklart ville ha kvar Atos hos mig. Men han försvann och nu e vi här. :( 

Om du ser honom vad ska du göra?:
Eftersom Atos är väldigt stressad och ovan vid den svenska mentaliteten så är det ingen ide att försöka locka eller ropa på honom, för då kommer han bara att springa iväg och det kommer att bli svårare och svårare att lokalisera honom. Det bästa för Atos skulle va om alla Ignorerar honom och försöker markera var man såg honom med ett snöre eller dyligt och meddelar mig direkt på 076-027 13 27 vart ni sett honom eller till Polisen på 11414

Vad kan Du göra?:
Vi har en Facebook grupp: ATOS VILL HEM! (Motala) - https://www.facebook.com/groups/613964151955336/
Samt en SMSGrupp där man kan dela information snabbt! - För att delta SMS:a ditt fullständiga namn och nummer till 076-027 13 27 eller be om att få gå med i Facebook gruppen. Du kan även be vänner och familj att hålla ögon och öron öppna runt om i Motala/Vadstena-området. Delta på olika aktiviteter där vi behöver hjälp med att göra saker och givetvis positiv feedback och kommentarer samt en bra energi!

PS. Har ni tillgång till utrustning som vi kan vara i behov av är denna hjälp också välkommen! DS.

Mvh Jesper Grönfoss

Kommentarer

  • Jenny Grönfoss
  • 2013-06-09

Riktigt bra, Jeppe/Jonna.
Hoppas starkt på att han snart kommer hem. ♡♡

Hej, tips på en bra sida om en hund försvinner. Mvh Maria

Svar: Tack för tipset, all hjälp är uppskattad
Jesper Grönfoss

  • Marielle
  • 2013-06-14

Stackars Atos och er. Hoppas att ni hittar honom snart.

  • Åsa
  • 2013-06-16

Hoppas att Atos kommer hem snart igen!

Svar: Det hoppas vi också! <3
Jesper Grönfoss

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus